Pre par dana sam imao problem sa kablovskom televizijom i pozvao sam tehničku službu kako bi poslali majstora da pogleda u čemu je problem i naravno, da ga reši. Nakon što je došao majstor i rešio problem za 20 minuta, upitao sam ga šta je bio problem. Čovek mi je odgovorio u par rečenica, ali mislim da bih bolje razumeo kineski nego što sam njega uspeo da pohvatam.
Svaka profesija ima svoj rečnik i terminologiju kojom se služe. U biznisu, taj rečnik se zove računovodstvo i njegova terminologija predstavlja temelj komunikacije između poslovnih ljudi. Što bolje poznajete osnovne pojmove koji se koriste u poslovanju, to ćete biti i uspešniji. Razlog je jer nam reči pomažu da bolje vidimo i razumemo stvari oko nas, a samim tim i donosimo bolje odluke. A bolje odluke, dovode do boljih rezultata.
Rečnik biznisa može biti veoma opširan ali ispod ću navesti i dati objašnjenja za nekoliko ključnih pojmova koje svako ko ima bilo kakvih dodirnih tačaka sa biznisom, treba da zna.
1. Bilans stanja
- Pregled vaše imovine, obaveza i kapitala. Pokazuje vam šta posedujete od imovine i kome ste dužni.
2. Imovina
- Sredstva koja koristite u poslovanju kako biste ostvarivali prihod (objekti, oprema, novac, potraživanja.).
3. Osnovna sredstva
- Obuhvataju sredstva koja koristite u svom poslovanju, čiji je vek trajanja duži od jedne godine (primer su objekti i oprema).
4. Obrtna sredstva
- Obuhvataju sredstva koja takođe koristite u svom poslovanju ali imaju kraći vek trajanja od godinu dana kao što su na primer zalihe ili alat.
5. Obaveze
- Iznos koji dugujete svojim dobavljačima po osnovu kupljenih proizvoda, robe ili usluga. Takođe, možete imati obaveze prema banci za uzete kredite ili obaveze prema Državi po osnovu poreza i doprinosa koje treba da platite.
6. Kapital
- Iznos koji vam preostaje nakon što od ukupne imovine oduzmete ukupne obaveze.
7. Bilans uspeha
- Pregled koji vam pokazuje uspeh vašeg poslovanja. Pokazuje prihode, rashode i rezultat poslovanja i koliko uspešno koristite imovinu firme.
8. Prihod
- Iznos koji ste ostvarili od prodaje svojih proizvoda, robe ili usluga.
9. Rashod (troškovi)
- Iznos koji su vaši dobavljači vama fakturisali po osnovu troškova koje ste imali za svoje poslovanje.
10. Fiksni troškovi
- Troškovi koji se ne menjaju sa promenom obima poslovanja (zakup poslovnog prostora ili oprema).
11. Varijabilni troškovi
- Troškovi koji se menjaju sa obimom poslovanja (repromaterijal ili zarade zaposlenih)
12. Dobit
- Kada od ukupnih prihoda oduzmete ukupne rashode.
13. Profit
- Iznos koji vam ostane nakon što od dobiti oduzmete porez.
14. Kupci
- Pravna ili fizička lica kojima prodajete svoje proizvode, robu ili usluge.
15. Dobavljači
- Pravna ili fizička lica od kojih kupujete proizvode, robu ili usluge.
16. Potraživanja
- Iznos koji su vama dužna treća lica po osnovu prodatih proizvoda, robe ili usluga koje ste im prodali.
17. Dividenda
- Iznos koji se isplaćuje osnivaču ili akcionarima po osnovu vlasništva u privrednom društvu.
18. Porezi
- Naknada koju plaćate državi i plaća se u procentualnom iznosu čiji iznos zavisi od vrste poreza koji plaćate. Na primer, društvo sa ograničenom odgovornošću plaća porez na dobit koji iznos 15%. Preduzetnik plaća poreza na prihode od samostalnih delatnosti koji iznosi 10%. Porez na prihode od kapitala iznosi 15%, porez na dodatnu vrednost je 20% i 10% itd.
19. Doprinosi
- Postoje tri vrste doprinosa koje plaćate po osnovu obaveznog socijalnog osiguranja. To su doprinos za penzijsko i invalidsko osiguranje (26%), doprinos za zdravstveno osiguranje (10,3%) i doprinosa na osiguranje za slučaj nezaposlenosti (1,5%).
20. Likvidnost
- To je sposobnost da možete izmiriti obaveze prema svojim poveriocima. Jedan od bitnih pokazatelja zdravlja vašeg biznisa.
Dodaj komentar