Zamislite situaciju da ste u restoranu i poručite neko jelo. Ako vam konobar donese veliki tanjir, većina nas će pojesti sve što se nalazi u tanjiru jer smo tako od detinjstva učeni da se tanjir mora očistiti. Ako nam donese manji tanjir, onda ćemo pojesti manje. Znači veličina tanjira u većini slučajeva može odrediti koliko ćemo pojesti.
Ovo vam ne govorim da biste korigovali svoju liniju, ali ovaj primer pokazuje jednu našu naviku za koju većina nas nije svesna. I ovo se ne odnosi samo na hranu već i na naš novac. Ukoliko dobijemo određenu količinu novca, veliki broj ljudi ne samo da će potrošiti ceo taj iznos već i preko toga. Živimo u potrošačkom društvu i uslovljeni smo da trošimo više nego što zarađujemo i tu razliku pokrivamo kreditima od banaka i zbog toga uvek smo zaduženi.
Kakve veze ovo ima sa vašom firmom i profitabilnošću?
Vrlo jednostavno, profit je ono što vam ostaje nakon što od prihoda oduzmete sve rashode. Ako su prihodi veći od rashoda onda ste profitabilni, a ako su rashodi isti ili veći od prihoda onda niste. Vrlo prosto. To je i klasična formula koja se primenjuje u računovodstvu prilikom sastavljanja finansijskih izveštaja.
Ako hoćete da budete uvek profitabilni, onda morate promenuti ovu formulu da glasi tako Prihodi – Profit = Rashodi. Znači pre potrošnje uvek prvo trebate izdovojiti određen deo za profit i posle toga što vam ostanje na „tanjiru“ možete potrošiti. I ukoliko vam je tanjir za potrošnju manji, kao što sam prethodno i rekao, manje ćemo i potrošiti.
Jednostavan način da ovo izvedete u praksi jeste da otvorite još jedan račun u banci koji ćete nazvati Profit i tu ćete svakog određenog datuma u mesecu uplaćivati procenat koji ste odredili da bude za profit. To može biti 5%, 10% ili više ali je važno da se toga pridržavate i da ne dirate taj novac.
Osnovica na koju primenjujete te procente jesu stvarne uplate na vaš račun u prethodnih 30 dana. Na primer, ako ste imali uplate od 100.000 dinara, onda 10.000 dinara je potrebno prebaciti na račun za profit ako ste odredili da vam procenat profitabilnosti bude 10%. Ukoliko je to drugi procenat, onda uplaćujete drugi iznos. Npr, 5000 din (5%), 20.000 din (20%) itd.
Sa ovom novom navikom ćete postići tri stvari.
Prvo, počećete da gradite rezerve novca koje vam kasnije mogu zatrebati a ne da sve odjednom trošite na stvari koje u većini slučajeva nam zaista i nisu potrebne.
Drugo, imaćete pokazatelj za merenje uspešnosti vašeg poslovanja. Ukoliko vam iz meseca u mesec raste taj iznos novaca na računu za profit, to je onda dobar znak da rastete i napredujete. I obrnuto, ukoliko vam se taj iznos smanjuje, onda je to signal da nešto ne radite kako treba i da morate nešto menjati.
I treće, imaćete novac da podignete kao profit ili dividendu. Velike firme svakog kvartala ili svaka tri meseca, sastavljaju svoje izveštaje o poslovanju i ukoliko su bili profitabilni, oni tada svojim akcionarima isplaćuju dividendu. Zašto se i vi ne biste ponašali isto, ukoliko dobro radite onda sebe treba i da nagradite. Svaka tri meseca sa tog računa za profit možete sebi isplatiti dividendu ukoliko nemate dugove prema dobavljačima i državi, i imate novčane rezerve da pokrijete svoje operativne troškove za minimum 2 meseca poslovanja. Ukoliko ste to postigli, onda sebe možete častiti.
Ukoliko mislite da se ovo ne primenjuje na vas jer imate suviše velike troškove i zbog toga ne želite da isprobate ovaj sistem. U tom slučaju možete početi i od samo 1% da vam to bude iznos za profit pa polako ako se steknu uslovi, povećavajte postepeno taj procenat.
Ovde nisu toliko važni samo iznosi već i navika raspolaganja novcem. Ovim stičete jednu pozitivnu naviku da trošite manje nego što zarađujete i vremenom kada ta navika postane sastavni deo vas, i vaši rezultati koje trenutno dobijate će se promeniti. Konkretno u ovom primeru se odnosi na novac i to da će te ga više imati.
Dodaj komentar